CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

2010. október 22., péntek

Fondant torta töltése

Ez a bejegyzésem sokáig váratott magára. De mielött azonban belekezdenék, szeretnék bocsánatot kérni. Az utábbi idöben nagyon sokan jelöltetek különbözö díjakra, amiket nem volt idöm megválaszolni. Nagyon szépen köszönöm és megválaszolásuk szerepel a teendöim között.

Ezenkívül nagyon sok kérdést kapok töletek, írjatok nyugodtan, szívesen segítek. És talán egy kicsit magamról, mert a blogom már régen túl nötte magát azon, hogy az ismeretlenségbe búrkolózzam.

Hollandia keleti részén müködtetem kicsi cukrászdámat és jelenleg jó úton haladok arra, hogy megszerezzem a "Sugarcraft" dimlomámat. (Professional Diploma of Cake Decorating)

Ezekben a bejegyzésekben segítséget szeretnék nektek nyújtani, hogy otthon is minnél szebb kreációkat tudjatok készíteni.

Sok kérdést kaptam a fondanttal kapcsolatba, mivel több recept is kering az interneten. Az egyik legutóbbi bejegyzésemben leírtam, hogy én melyik receptet használom. Ezenkívül van még egy, kettö ami bevállt, ezeket a következö fondant bejegyzésemben ismertetem. A pillecukorból készült fondant ezek közül a legegyszerübb.

Persze otthoni használatra választhatjuk a legolcsóbbat, ha az müködik. Mivel tortáimat elvitelre készítem (a családnak már csömöre van az efajta tortáktól) nem engedhetem meg magamnak, hogy a minöségböl lejjebb adjak. Egy jól elkészített torta, feszes, nincsennek az oldalán heppe - huppák, nem látszik a krém helye és nincsennek benne repedések, egyenletlenségek. Persze ez nem azt jelenti, hogy az otthon elkészített torta ennyire tökéletesnek kell, hogy legyen. Fondanttal, marcipánnal meg kell tanulni dolgozni. Éppen ezért ne egy jeles napra, például szülinapra készítsük el az elsö tortánkat. Ha nem sikerül, nagyon csalódottak leszünk.

A jó torta elkészítésének az alapja a jó tészta. Mivel a fondant,  marcipán nagyon édes, ezért mindig piskóta tésztát használok. Könnyedsége jól illik a torta ízvilágába. "
Az is fontos, hogy a tortánk kicsivel magasabb legyen, mint más torták. Ennek a technikáját és a piskóta receptemet itt találjátok.

 A tortát szerencsésebb elözö nap kisütni, így másnap könnyebb lesz vágni. Egyébként a tortáimat több nap alatt szoktam elkészíteni. Elsö nap megsütöm a tésztát, második nap megtöltöm, harmadik nap reggelén kiegyenésítem a vajkrémet, este pedig díszítem.

Mivel a fondant és a marcipán nagy része cukorból áll, ezért vigyáznunk kell arra, hogy a bevonat ne érintkezzen a nedves töltelékkel. Nedves tölteléknek számít a joghurt, tejszínhab alapú krémek. A nedvesség hatására a fondant elkezdhet olvadni.

Éppen ezért nagyon fontos a tortát bebiztosítani vajkrémmel. Ezt egy szigetelésként és ragasztóként használjuk.

A legegyszerübb vajkrém recept az 1:1, vagyis egy rész porcukor, egy rész vaj. Ezt jól kikeverjük, esetleg teszünk bele még valamilyen aromát.

Az én "igényes" (vagy kissé finnyás) vevöim 80%-a nem szereti ezt a fajta krémet. Éppen ezért egy krémesebb, macerásabb verziót használok.

Igaz, kicsit több idöt vesz igénybe, mint az egyszerü vajkrém, de annyival finomabb is. Használhatjuk töltelékként is. Például ha hozzákeverünk 1-2 ek Nutellát, vagy pépesített friss gyümölcsöt.

Krémes vajkrém:
6 tojásfehérje
500g porcukor
750g vaj


Elkészítés:
1. Egy lábasban vizet forralunk. A tojásfehérjéket elvegyítjük a porcukorral egy robotgép segítségével egy tüzálló tálban. Éppen hogy összekeverjük. '
2. A forró víz felé helyezzük és vízgöz felett tovább verjük a tojásfehérjéket kb 5 percig. Jó habosra.
3. Levesszük a tálat a vízgözröl és addig folytatjuk a hab verését, amig ki nem hül.
4. Ha kihült hozzáadjuk a vajat és nagyon szép színü krémmé verjük.

A vajkrém két hétig a hütöben, fél évig a fagyóban eláll.


A torta töltése:

Ha krém kihült töltsük egy nejlon zsákba, aminek a végén vastag lyukat vágunk. A 3 részre vágott torta alsó lapjával kezdjük. A szélére körben, csíkban nyomjuk a vajkrémet. Utánna megtölthetjük a választott krémmel. Én általában két féle ízt kombinálok egymással. Ebben a tortában éppen eperlekvárt és egy tejszínhab alapú vaniliakrémet választottam. Elöször megkentem a lekvárral, utánna pedig a vaniliakrémmel borítottam be. Fontos, hogy sose legyen a töltelék magasabb, mint a szélére nyomott vajkrém.

Ráhelyezzük a középsö karimát és enyhén megnyomjuk a tortát. Kifog nyomódni egy kis vajkrém, de az nem baj.
Megtöltjük a középsö karimát is és a felsövel beborítjuk.
Ezek után az egész tortát bekenjük a vajkrémmel. Kenhetjük kicsit vastagon, a maradékot majd a hütés után lesímítjuk róla.
Ezek után következik a hütés. A hütöben hagyjuk a vajkrémet jól megszilárdulni.
Utánna egy nagy éles kést, vagy bármilyen lapos, fém segédeszközt forró vízbe mártunk. A vajkrémet a segítségével szuper egyenesre simítjuk. Én egy nagyon vékony réteget szoktam rajta hagyni. Erre fog rátapadni a fondant.

Utánna ismét lehütjük. A tölteléket úgy variáljuk, ahogy akarjuk. Az alsó képen például elöször forró csokival öntöttem le a tésztát, majd hagytam megdermedni. Erre tettem a vajkrémet és a rizizliszemeket.
Itt nem húztam csíkot a torta szélére, mert a csoki nem nedves töltelék.

Remélem segítettem nektek, hogy szép tortátkat tudjatok készíteni.

További posztjaim ebben a témában: 
4. Marshmallow fondant készítése